شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
کد خبر: 1179943
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
دهه پایانی ماه صفر

حوزه/ مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: مؤسسه جوانان در ایام شهادت حضرت رضا علیه السلام با برپایی سه موکب جوانان رضوی، موکب دخترانه حضرت نجمه(س) و غرفه تعاملی شباب الشمس در مناطق مختلف مشهد مقدس به زائران حرم رضوی خدمت‌رسانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، مجتبی مختاری در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) اظهار داشت: مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برای میزبانی از زائران و دلداگان بارگاه ملکوتی ولی نعمت مان حضرت ثامن الحجج علیه السلام که در ایام دهه آخر صفر مهمان شهر امام مهربانی‌ها می‌شوند با دعوت از نوجوانان و جوانان سراسر کشور و با هماهنگی و فعالسازی همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خود از نظر مکان‌ها، تجهیزات و آشپزخانه‌ها و ... برای خدمت‌رسانی عاشقانه و خالصانه به زائران گرانقدر حرم رضوی آماده شده و موکب جوانان رضوی، موکب دخترانه حضرت نجمه(س) و موکب تعاملی شباب الشمس را برپا کرده است.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی افزود: موکب جوانان رضوی توسط تشکل‌های مردمی عضو شبکه جوانان رضوی سراسر کشور در شهر مشهد و در حاشیه میدان بسیج برپا می‌شود، کلیه اقلام و خادمان مردمی این موکب از ۱۷ استان‌ کشور به مشهد اعزام می‌شوند و ظرفیت این تیم‌ها شامل ۳۰۰ نفر از آقایان و خانم‌ها است که در این ایام با عشق و خلوص به زائران خدمت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این موکب به‌عنوان یک مرکز پذیرایی، با پشتوانه نذورات مردمی و نیروهای افتخاری از استان‌های مختلف کشور برپا می‌شود.

مختاری با بیان اینکه این موکب شامل آشپزخانه و غرفه‌های پذیرایی و همچنین خدمات رفاهی است که در چهار روز منتهی به شهادت حضرت(ع) به‌صورت شبانه‌روزی پذیرایی می‌کند، متذکر شد: این موکب در وعده‌های اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام، همچنین میان وعده‌هایی مانند میوه، بستنی و نوشیدنی‌های سبک به زائران خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی درباره جزئیات برپایی موکب دخترانه حضرت نجمه(سلام الله علیها) نیز گفت: این موکب با مشارکت جمعی از دختران نوجوان دهه هشتادی برای ششمین سال متوالی در محل مجتمع دانشجویی امام ‌رضا(ع) در زیربنایی بیش از پنج هزار متر مربع در ایام شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) برای ارائه خدمات متنوع به زائران خانم برپا می‌شود.

وی با ذکر اینکه این موکب از روز شنبه ۱۰ شهریور تا چهارشنبه ۱۴ شهریور فعال است، متذکر شد: موکب دخترانه حضرت نجمه(س) موکب جامع خدمات به بانوان زائر است که ترکیبی از خدمات اسکان، پذیرایی و خدمات رفاهی مانند پزشک، مشاوره روان‌شناسی، چایخانه و خیاطی را ارائه می‌دهد، همچنین برنامه‌ها و خدمات فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب، جلسات گفتگو، جلسات ویژه والدین و مادران و جلسات ویژه نوجوانان و فرزندان نیز در این موکب برگزار می‌شود.

مختاری با اشاره به اینکه تمامی طراحی و اجرای برنامه‌ها به‌طور کامل توسط نوجوانان و جوانان دختر انجام می‌شود و این یکی از مزایای منحصر به‌فرد این مجموعه است، خاطرنشان کرد: کادر اجرایی موکب شامل حدود ۲۵۰ نفر از دخترانی است که از مشهد مقدس و برخی استان‌های کشور به‌عنوان خادمان افتخاری و از شبکه نوجوانان و دختران بی‌نهایت کشور فراخوان شدند و انتخاب شده‌اند، در پنج شبی که این موکب به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، هر شب حدود ۲۰۰۰ نفر از خانم‌ها اسکان داده می‌شوند و چند هزار نفر نیز در طول روز از خدمات موجود به غیر از اسکان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی همچنین درباره برپایی موکب تعاملی شباب الشمس نیز عنوان کرد: این موکب در ابتدای نمایشگاه «گذر نور» سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در ابتدای پیاده‌راه مرحوم واعظ طبسی برگزار می‌شود. این نمایشگاه به ابتکار و همت سازمان علمی فرهنگی آستان قدس با مشارکت مؤسسات تابعه این سازمان تشکیل می‌شود. یکی از غرفه‌های محوری این نمایشگاه، غرفه مؤسسه جوانان است که با ابتکار و مشارکت پسران دهه هشتادی مشهد برگزار می‌شود و طراحی و اجرای برنامه‌ها به‌طور کامل برعهده این نوجوانان و جوانان است.

وی با بیان اینکه موکب تعاملی شباب الشمس از روز شنبه ۱۰ شهریورماه تا جمعه ۱۶ شهریور فعال است، متذکر شد: فعالیت‌های اصلی این موکب شامل پذیرایی، برنامه‌های تعاملی و فروشگاه کتاب است و عوامل و خادمان این موکب که پسران دهه هشتادی هستند ویژه برنامه‌های متنوعی را برای زائران نوجوان و جوان فراهم کرده‌اند.

مختاری خاطرنشان کرد: ما سه بخش اصلی را برای خدمات موکب شباب الشمس تعریف کرده‌ایم، یکی از این بخش‌ها پذیرایی است که در آن نوجوانان و جوانان به‌عنوان خادمان از زائران با نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌ها پذیرایی می‌کنند، بخش دیگر تعاملی است که در آن فضایی تعاملی با محوریت عشق به امام رضا(ع) و جایگاه و اسرار زیارت طراحی شده است، این فضا به‌صورت محتوایی و تعامل مستقیم با مخاطب برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم مفاهیم مرتبط با زیارت را در راستای تعمیق و تعالی موضوع زیارت، را به مخاطبان به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان ارائه کنیم، در این فضا بازخوردهای مخاطبان جمع‌آوری و تعامل دوستانه‌ای بین نوجوانان و زائران برقرار می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب دیگر بخش موکب تعاملی شباب الشمس است که در این بخش علاوه بر معرفی کامل کتاب‌ها، پیشنهادات ویژه با تخفیف ۴۰ درصد برای بسته‌های مطالعاتی و کتاب‌های مؤسسه جوانان به مخاطبان معرفی و ارائه می‌شود.

وی متذکر شد: به‌طور کلی مؤسسه جوانان با محوریت و مشارکت خادمان افتخاری نوجوانان و جوانانی از اقصی نقاط کشور که می‌خواهند با عشق و علاقه به حضرت رضا(ع) خدمت ‌کنند، فعالیت‌ها خود را تشکیل می‌دهد. زحمت اصلی تأمین منابع و نذورات نیز عمدتاً برعهده نوجوانان و جوانان و خیرین مردمی است و زیرساخت‌ها آن توسط مؤسسه فراهم می‌شود،با توجه به بازخوردهای سال‌های گذشته، تعریف مزایای اختصاصی و اثربخشی فرهنگی در این طرح‌ها همواره مدنظر بوده است.

مختاری یادآور شد: به‌عنوان مثال در موکب جوانان رضوی، ما به‌طور ویژه خدمتگزاری و تأمین منابع را از سرتاسر کشور انجام می‌دهیم. خیرین مردمی، چه به‌صورت کلی و عمده و چه به‌صورت خرد، در این امر مشارکت دارند. در موکب شباب الشمس، تعامل مستقیم با زائران، نوجوانان و جوانان برقرار است، همچنین در موکب دخترانه حضرت نجمه سلام الله علیها، که تنها موکب اختصاصی خواهران است، خدمات جامع و متنوعی ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: بسته فرهنگی معرفتی زائر حضرت رضا علیه السلام با عنوان «شاهراه» ویژه اردوها و کاروان های زیارتی مشهد مقدس تهیه شده است که با تخفیف حمایتی امکان تهیه آن از طریق سایت برترین آرزو برای مدیران و مسئولان هیئات و اردوهای مشهد فراهم است. این بسته ارزشمند شامل کتاب وزین «اسرار زیارت»، هدایای متبرک وامام رضایی (تسبیح حرم، نبات و نمک متبرک، حرز امام رضا علیه السلام و ...) همراه با مسابقه و جوایز نفیس است.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی بیان کرد: این مجموعه فعالیت‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا هم شرایط رفاهی مناسبی برای زائران ایجاد کنیم و هم میزبانی درخور از سوی مردم و جوانان مشهدی داشته باشیم. همچنین هدف ما این است که فرصتی را ایجاد کنیم تا زائران بتوانند شناخت بهتری از جایگاه امام رضا(ع) و معرفت نسبت به ایشان پیدا کنند و از کارکرد و اثربخشی زیارت بهره‌مند شوند.

مختاری افزود: از نظر محتوایی، هدف اصلی ما این است که مخاطب بتواند معرفت به امام، جایگاه امر امامت و کارکرد زیارت و تأثیرات آن بر زندگی فردی را درک کند و بتواند با شناخت این ملزومات به یک زیارت با معرفت و حقیقی دست یابند و ارتباط واقعی خود را با امام برقرار کند و در ادامه نیز بتواند این جریان زیارت را در زندگی خود جاری سازند و از این طریق به اتصال به امام و درگاه توحید و قرب الهی نائل شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha